Innowacja pedagogiczna „Literki w akcji"
Innowacja pedagogiczna „Literki w akcji" była realizowana w klasie 1 w okresie od października 2024 do maja 2025 roku. Została ona wdrożona jako kompleksowe podejście do nauki alfabetu, łączące tradycyjne metody edukacyjne z elementami aktywizującymi, kreatywnymi i wielozmysłowymi. Głównym celem projektu była aktywizacja uczniów w procesie nauki alfabetu poprzez integrację nauki z działaniami twórczymi i wykorzystaniem różnorodnych metod.
Innowacja była realizowana poprzez różnorodne, starannie zaplanowane zadania związane z wprowadzaniem nowych liter. Każde zajęcia były dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, co wspierało skuteczne osiąganie założonych celów edukacyjnych.
Uczniowie klasy 1 osiągnęli znaczące postępy w nauce alfabetu, co było widoczne w rozwoju ich umiejętności czytania i pisania. Systematyczne i wielozmysłowe podejście do nauki liter pozwoliło na trwałe zapamiętanie ich kształtów i brzmień. Poprzez realizację zadań rozwijających motorykę małą, uczniowie znacząco poprawili swoje umiejętności manualne, co przełożyło się na większą sprawność w pisaniu. Praca w parach i grupach wyraźnie wzmocniła zdolności komunikacyjne i współpracy wśród uczniów. Podczas wspólnych zadań uczyli się planowania i podziału obowiązków, co nie tylko rozwijało ich umiejętności interpersonalne, ale również pogłębiało zrozumienie nauki liter przez współdziałanie.
Wykorzystanie zajęć ruchowych odegrało kluczową rolę w nauce liter w sposób angażujący i dynamiczny. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w grach i zabawach wymagających zaangażowania fizycznego, dzięki czemu nie tylko lepiej zapamiętywali nowe litery, ale także rozwijali koordynację i zdolności motoryczne.
Realizacja innowacji pedagogicznej "Literki w akcji" wykazała, że integracja różnorodnych metod może znacząco wpłynąć na efektywność edukacyjną. Uczniowie doświadczali nauki liter w wielu wymiarach, co przekładało się na trwałe efekty edukacyjne.