|
Celem obchodów jest zwrócenie uwagi na problem przemocy i zastraszania w środowisku szkolnym. Przemoc niezależnie od formy, jaką przybiera stanowi naruszenie podstawowych praw dziecka i wymaga wspólnego, systematycznego przeciwdziałania ze strony dorosłych i rówieśników.
Nasza szkoła również aktywnie włączyła się w obchody tego dnia. W przestrzeni szkolnej pojawiły się tematyczne gazetki informacyjne, które przybliżały uczniom znaczenie tego wydarzenia, a także zwracały uwagę na najczęstsze przejawy przemocy i sposoby reagowania w trudnych sytuacjach.
Należy podkreślić, że każdy z nas ma wpływ na atmosferę w szkole. To, jak się do siebie odnosimy, jak reagujemy na złośliwości, wykluczenie czy krzywdę drugiej osoby tworzy klimat bezpieczeństwa lub jego brak. Dlatego tak ważne jest, abyśmy uczyli dzieci empatii, szacunku i otwartości, ale też odwagi, by mówić „nie” przemocy i reagować, gdy widzimy, że ktoś potrzebuje wsparcia.
Pamiętajmy, że szkoła powinna być miejscem, w którym każdy czuje się akceptowany, bezpieczny i szanowany. Wspólnie możemy sprawić, że takie wartości jak zrozumienie, tolerancja i wsparcie staną się codziennością, nie tylko od święta.
Dzisiejsze obchody Międzynarodowego Dnia Przeciwdziałania Przemocy i Nękaniu w Szkole przypominają nam, jak ważne jest budowanie kultury wzajemnego szacunku, życzliwości i wsparcia. Przemoc, zarówno ta widoczna, jak i ukryta w słowach, gestach czy sieci zawsze pozostawia ślad. Dlatego tak istotne jest, byśmy jako społeczność szkolna nie byli obojętni i reagowali, gdy ktoś doświadcza krzywdy.
Zachęcam wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli, aby rozmawiali o emocjach, granicach i potrzebach. Wspólnie możemy tworzyć szkołę, w której każdy czuje się bezpieczny i ważny. Pamiętajmy, że życzliwość nic nie kosztuje, a może zmienić bardzo wiele.
Jeśli ktoś z Was doświadcza przemocy, nękania lub czuje się nieswojo w relacjach z innymi nie zostawajcie z tym sami. Zgłoście się do wychowawcy, pedagoga lub psychologa szkolnego. Zawsze jesteśmy tu po to, by wysłuchać i pomóc.
|